Tips inför ny webbplats

torsdag, 24 juli 2014 16:07 by Robin

Det finns flera viktiga saker som man bör ta i beaktning när man ska producera en ny webbplats för ett företag. Det du borde börja med är att kolla vad du har för målgrupp och vad de är ute efter. Man kan få reda på oväntat mycket bara genom att intervjua sin målgrupp.

En metod som jag förespråkar väldigt mycket är contextual inquiries. Detta är en sorts intervjuform där användaren får gå in på ett antal liknande sidor som den du ska producera. Det kan till exempel vara din befintliga sida eller konkurrenters sidor. När användaren går in på sidan får hen en uppgift av dig och får sen tänka högt vad som är bra och dåligt med sidan. Man får också se vilka sidor som användaren besöker först och vilka hen struntar i helt. Börja din contextual inquiry med ett antal allmänna frågor om webbplatser i din bransch och avsluta med en djupare diskussion när intervjuobjektet är klar med undersökningen. Jag lovar att du kommer få reda på många nya saker och också många saker som du kanske egentligen visste, men som du inte tänkt på. 

Det finns mängder med alternativ till denna metod, en av de populäraste är enkäter. Fördelen med enkäter är att man får en mer allmän och bred syn på vad som är viktigt för webbplatsen. Jag skulle säga att en kombination av de två metoderna är allra bäst.

När du sen är klar med att undersöka din målgrupp kommer du alldeles säkert hittat ett flertal viktiga aspekter som du kan ta med dig när du ska producera din webbplats. Det finns några saker jag kan lista direkt som i stort sett gäller alla webbplatser oavsett bransch och syfte:

  • Tydlig navigering - Det ska vara enkelt att hitta på sidan och det viktigaste innehållet ska inte vara mer än högst två klick bort, helst ett.
  • Tydlig logga - Användare är vana vid att loggan finns längst upp till vänster eller längst upp centrerat med en länk till startsidan.
  • Kontaktuppgifter - Det ska vara enkelt och tydligt att hitta kontaktuppgifter.
  • Design - Sidor som ser ut som att de producerades på 90-talet ger ingen trovärdighet alls. Designen på sidan är väldigt viktig. En bra design visar också att det är ett seriöst företag. Vilken design som passar bäst beror mycket på vilken bransch företaget tillhör och vilken grafisk profil företaget har.
  • Helhetsdesign - Hela designen bör vara likadan genom hela webbplatsen. Bilder på kontaktsidan ska exempelvis vara i samma storlek och man bör oftast inte använda mer än två eller tre typsnitt på webbplatsen.
  • Andra viktiga sidor - Vad företaget erbjuder, om oss-sida och referenser ska vara enkelt att nå och hitta. 
  • Bilder - Använd mycket bilder. Något jag har märkt i mitt jobb är att det alltid är uppskattat med många och fina bilder på webbplatser. Självklart med en tanke bakom.
  • Länka - Länka till de viktigaste sidorna på startsidan. Det är ofta här användarna hamnar först och det är viktigt att vi hjälper dem att hitta dit vi vill att de ska hitta.  
Det finns så klart mycket mer och det är svårt att få med allt i ett blogginlägg. Brainstorma själva och intervjua målgruppen. Var noggrann i planeringen, kolla på mina punkter och fundera själva så kommer det att lösa sig. 

 

Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Kommentarer

Lägg till kommentar


(Kommer visa din Gravatar ikon)  

[b][/b] - [i][/i] - [u][/u]- [quote][/quote]



Live överblick

september 24. 2017 21:32